A hős, a borbélysegéd, meg a kaméleon – Interjú Nagy Ervin színművésszel
A színpadon és a
filmvásznon is számos műfajban bizonyította, hogy az alkatából fakadó amorózó
szerepkörénél jóval többre képes. A mai húzd meg-ereszd meg világban, ahogy ő
fogalmaz, „ésszel alkuszik”: nem zárkózik el a nyilvános szerepléstől, de távol
tartja magát a bulvártól. Fontos számára az ismertség, de az is, hogy ne
celebként, hanem művészként tartsák számon. Nagy gonddal őrzi azt a
titokzatosságot, amelyre a magánéletével és a családjával
kapcsolatban szüksége van. A MOM Park magazin fotózásán videó is készült.
(Update: Az interjú 2011 őszén készült.)
Tavaly a kislányod
születése miatt nem vállaltál premiert, de a futó darabokban sokat játszottál.
Idén lesz új bemutatód?
Nagy Ervin: Novemberben mutatjuk be a Katonában a Woyzecket Ascher Tamás
rendezésében. Tamburmajort játszom, én szeretem el Woyzeck feleségét. A
Vígszínházban a Makrancos Katában Petruchiót alakítom, január végén lesz a
premier, a rendező Gothár Péter. Kíváncsian várom, mert ez sikerdarab és
ziccerszerep. A Katonában nagy valószínűséggel sosem vennénk elő, mert nem
illik a színház profiljába ez a könnyed, filozófiai mélységeket nem feszegető shakespeare-i
vonulat. Örülök a felkérésnek, mert így nem megy el mellettem ez a szerep is.
Mi az, ami elment? Harmincöt
évesen nagyon sokféle műfajban játszottál, a görög drámától a kortárs darabon
és a Bozsik Yvette-féle táncos produkción át az operettig, sőt az operáig – amit
nem sok prózai színész mondhat el magáról.
Tényleg nem panaszkodhatom. De azért vannak darabok,
amelyeket jó, ha bizonyos életkorban eljátszik egy férfi színész, mert fontos
támpontot jelentenek a karrierjében. Ilyen a Don Juan vagy a Macbeth, amelyeket
a saját színházam műsorra tűzött, de annyira más volt a művészi koncepció, hogy
az én karakterem sajnos nem fért bele. Egy társulaton belül ugyanazt a darabot
általában nem veszik elő a következő tíz évben, addigra pedig lehet, hogy már kiöregszik
belőle az ember. Ezért érdemes néha más színházakban is játszani.
Hivatásos sportoló
szülők mellett, sporttagozatos középiskolai háttérrel, a színészet nem volt
evidens pálya.
Sokat kaptam a szüleimtől, és a sport jó táptalajt
jelentett, de alapvetően más fából faragtak, mint a családom tagjait. Viszont volt
egy pesti nagymamám, aki igazi művészetbarát volt, és rengeteg kulturális eseményre
elvitt. Németül tanított, múzeumokba cipelt, mindenképpen valami humán
befolyást igyekezett tenni rám – úgy látszik, sikerrel. Nagy fájdalmam, hogy
nem érhette meg tiszta tudattal, hogy felvettek a főiskolára, és ennyi ember
ismer. Remélem, figyel odafentről…
Gyerekként, fiatalon voltak meghatározó
színházi élményeid?
A legelső borzalmas volt: a Szélkötő Kalamona. Rettentő
nyomasztó mese, amelyre túl korán vittek el. Hazáig üvöltöttem. Mondjuk, én a
Télapótól is féltem. Később, kisgimnazistaként rendszeresen jártam a
dunaújvárosi Bartók Kamaraszínházba, ahová Smuk Imre igazgató mindig hívott meg
jó nevű színházakból művészeket koprodukciós előadásokra. Két életre szóló
élményem volt: az egyik az Akárki, Zsámbéki-rendezésében, Csákányi Eszterrel. Imádtam,
legalább nyolcszor láttam, minden szereposztásban. A másik az Éjjeli
menedékhely volt a Kaposvári Csiki Gergely Színház előadásában, a nagy színházban.
Ez a két darab teljesen beszippantott – persze a koromnál fogva nem értettem
őket, de éreztem, hogy nagyon jók.
Már fiatalon játszottál
Törőcsik Mari, Garas Dezső és mások mellett. Hogyan viszonyultál a nagy
öregekhez?
Élvezem az ilyen helyzeteket, megsokszorozza a
játékkedvemet. Azt gondolom: lássuk, ki a legény a gáton! Persze nem akarom
otromba módon lejátszani a másikat, de mindent megteszek, hogy ne alárendelt
szereplő, hanem méltó partner legyek. Annak idején, a Szent György és a
sárkányban csodáltam Törőcsik Marit, de törekedtem arra, hogy a néző tudja, ki az,
aki a karjában vitte az „öreganyját”. Inspirál a közös játék, talán nem
véletlen, hogy ezért az alakításért díjat is kaptam (POSZT: Legjobb 30 év
alatti színész, 2002 – O. I.). De a legnagyobb ilyen élményem a Hídemberben
volt, amikor Kossuth Lajosként az országgyűlési jelenetben beszédet kellett
mondanom hatvan színész előtt, akik közül kábé húsz Kossuth-díjas volt –
miközben ők szerep szerint hallgattak. Kiborotválták a fejemet, megkaptam a
nagy állszakállamat, ők meg csak néztek, hogy ki ez a taknyos. Ez volt az én
nagy találkozásom a szakmával, olyan volt, mintha egy zsűri előtt állnék. Aztán
láttam az arcukon, hogy „na, öcsi, ez egész jó lesz”, úgyhogy átmentem a
vizsgán. Azóta persze már más a helyzet, hiszen én sem vagyok már tejfelesszájú,
ismeretlen kezdő.
Eddigi szerepeid
közül melyiket tartod a Top 3-nak?
A talizmánt nagyon szerettem, és a pályám szempontjából is
meghatározó volt. Életem első főszerepe lényegében bukás volt, utána azt
hittem, sokáig nem kapok semmit. De az osztályfőnököm, mai igazgatóm, Máté
Gábor, egy év elteltével adott még egy lehetőséget, amellyel élni tudtam.
Szentendrén mutattuk be A talizmánt, ahol nem aratott tetszést, de miután bevittük
a színházba, szárnyalni kezdett. Rengeteget tanultam itt bohózattechnikából – ami
azért érdekes, mert nem következik az alkatomból –, olyannyira, hogy ebből a
mai napig építkezem. Ráéreztem a siker ízére, hiszen tíz évig játszottuk. Fontos
volt a Bakkhánsnők is, amelybe véletlenül kerültem bele, mivel a Dionüszoszt
alakító főszereplő, Tóth Anita egy hónap próba után elkiabálta a hangját.
Zsótér Sándor váratlanul engem tett meg főszereplővé, úgyhogy gyorsan kellett
tehetségesnek lenni. Úgy tűnik, azóta jó beugró vagyok. Az Ivanov óriási szakmai
siker volt, amellyel beutaztuk a Földet; és újabban megszerettem az Esőembert is, amellyel országszerte turnéztunk a nyáron. Nem mindennapi élmény vidéki művelődési
házakban egy csomó kipirult, lelkes arcot látni a közönség soraiban.
Milyen a jó beugró
típus?
Aki meri vállalni, hogy délelőtt megtanulja, és este hiba
nélkül előadja a szerepet. Sok legendát hallottam jó beugró színészekről, de eszembe
sem jutott, hogy én is közéjük tartoznék. De mostanában volt néhány jó
élményem, legutóbb a Cigányokban, ahová valami félreegyeztetés miatt kellett
beugrani. Azt nem tudom, hogy milyen szövegmennyiséget tudnék megtanulni, de kisebb
szövegekkel elboldogulok egy nap alatt. Talán a sportból ered, hogy a versenyhelyzet
és az adrenalin növeli a teljesítményemet.
Többször
nyilatkoztad, hogy nem vagy elégedett a Kaméleon végeredményével, pedig ez volt
eddigi legnagyobb közönségsikered. Mit hiányoltál?
Valóban rengetegen látták, és nem bántam meg, hogy
elvállaltam. Ugyanakkor a forgatás fizikailag és művészileg nagyon kimerítő
volt. HD kamerával dolgozunk, a hagyományos filmhez képest sokkal többször
forgattunk le egy-egy jelenetet. Napi 250 snitt készült, és én úgy éreztem,
hogy ezalatt minden szó és mondat elkopott, kifáradt. Számomra a filmezés csodája
éppen az, hogy van egy hihetetlenül fókuszált pillanat, amikor ötven ember,
beleértve a rendezőtől a büfékocsiig mindenkit, ugyanarra figyel, minden
idegszál egyfelé mutat. Amikor ez megtörténik, és elhangzik, hogy „ennyi”, egyfajta
eufóriát él át az ember. Ez a koncentráltság azonban nem ismételhető meg végtelen
számú alkalommal.
A legtöbb apuka este
6 és 9 közt találkozik a bébijével, és szakterülete a fürdetés. Neked, aki
ebben az időszakban a színpadon vagy, mi a specialitásod?
Sokoldalú vagyok, a legújabb profilom a Dagályban
strandolás, kettesben apával. 15 hónapos a kislányom, és már egyedül megy be
úszógumival a vízbe. Ügyesen mozog, bukfencezni is tud, amire nagyon büszke
vagyok. Abban a korban van, amikor feszegeti a határait. Ha valamit nem kap
meg, igazi kis pulyka. Mivel nem vállaltam új bemutatót, ezért napközben sokat
tudtam vele lenni, és ki tudtam aludni magamat. Eleinte nagyon kemény
éjszakáink voltak, sokszor én keltem és vitézkedtem a visszaaltatásnál. Igyekszem
az elején szorosra fűzni a szálakat, mert nem szeretnék – néhány kollégámhoz
hasonlóan – lemaradni az első évekről, amikor visszahozhatatlan dolgok történnek.
Egy kisgyerek
születése után időbe telik, mire az új család kialakítja a saját ünnepi
szokásait. Mit hozol magaddal a régi karácsonyokból?
Nekünk elég abszurd és kapkodós karácsonyaink voltak, ahogy
az sok helyen megesik, nálunk is ilyenkor került felszínre a legtöbb
konfliktus. Édesapám magas fokon művelte a „hogyan szerezzünk fát az utolsó
pillanatban” gyakorlatát, én pedig nem egyszer álltam szenteste a létra
tetején, fűrésszel a kezemben. Meghittebb ünnepre vágyom, hosszú és nyugodt
rákészüléssel. Szeretnék én is sütni, főzni – a konyha a hétköznapokban sem
idegen terep a számomra. Azt hiszem, karácsony tekintetében konzervatív vagyok:
elképzelem azt az asztalt, amelyet néhány évtized múlva húszan ülünk majd körül.
Orosz Ildikó
Névjegy
1976. szeptember 25-én született Dunaújvárosban. Szülei elsőosztályú sportolók voltak, édesanyja kézilabdázó, édesapja labdarúgó; maga is aktívan sportolt. Tizenhat évesen került Budapestre, a középiskolát itt fejezte be. 1999-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, majd a Budapesti Katona József Színház szerződtette. Rendszeresen lép fel vendégművészként más színházakban is. Prózai színészként és énekes-táncos szerepekben is sikert aratott. A Katonában BozsikYvette János vitéz és Playground című koreográfiájában lépett fel, a Marica grófnőben operettszerepet vitt a Szegedi Szabadtéri Játékokon, 2009-ben a Vígszínház és az Operaház közös Varázsfuvola-produkciójában Papagenót énekelte Miklósa Erika és Polgár László mellett. Szinkronszínészként is foglalkoztatott, többek közt Johnny Depp magyar hangja.
Szöveg: Orosz Ildikó
Fotó: Nánási Pál
Smink: Horacsek Ági
Styling: Holdampf Linda
Videó: Madarász Isti
Művészeti koncepció: Novák András / Aevum
Styling: Holdampf Linda
Videó: Madarász Isti
Művészeti koncepció: Novák András / Aevum
Az interjú és a fotók a MOM Park Magazinban jelentek meg (2011. ősz), a videó a MOM Park weboldalán.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése