Erőművésznők régen és ma
Az élet számos
területén kompetens, gazdaságilag is önálló nő modern jelenség. Erős nők
azonban mindig voltak és lesznek, függetlenül a különböző korok és kultúrák szerepelvárásaitól.
Erős a multinacionális informatikai cég élén kőkeményen tárgyaló
ügyvezetőnő, és erős az indiai rizsszedő asszony, aki a vízben áll, a hátára
kötözött gyermekkel. Erős az amerikai anya, aki 10 héttel a szülés után visszamegy
dolgozni; erős a magyar, aki három évig otthon marad; és erős az afgán, aki
soha nem léphet ki az otthona falai közül. Erős a szingli, a családos, az elvált
és az eladott. Erős asszony volt Margaret Thatcher, a Vaslady, és erős a
nagyanyám, akinek az első férje iszákos volt, a második meg pszichopata, mégis
felnevelt három gyereket.
Minden családi legendárium ismer legalább egy nagy formátumú
nagyit, mamót vagy tántit, aki óriási teherbírással, szigorral és szeretettel tartja/tartotta
össze a családot – élt túl veszteségeket, nélkülözést. Éhezett, hogy enni
adhasson, és mosta a világ összes szennyesét. Ha figyelmesen hallgatjuk
anyáinkat, vagy elolvassuk mondjuk Polcz Alaine Asszony a fronton című könyvét, meggyőződésünkké válhat, hogy az előttünk járó generációk emberfeletti erővel rendelkező asszonyokból álltak, akikhez képest mi kismiskák vagyunk.
Híresek és névtelenek
Estók János történész, a Híres
nők a magyar történelemben című könyv szerzője is úgy gondolja: mióta világ
a világ, a nők számára keményebb volt az élet:
– Természetes, hogy a régi korokból elsősorban a híres királynők, királynék, nagyasszonyok életét ismerjük alaposan, hiszen róluk maradtak fönn feljegyzések, dokumentumok. Ez azonban nem jelenti, hogy kizárólag ők tekinthetők erősnek. Az emberek 90 százaléka falusi, paraszti környezetben élt, ahol nem létezett a modern értelemben vett „munka vagy család” dilemmája: az asszonyok, lányok csendes névtelenségben tették a dolgukat, súroltak, arattak, szültek és temettek. A szó szoros értelmében húzták az igát.
– Természetes, hogy a régi korokból elsősorban a híres királynők, királynék, nagyasszonyok életét ismerjük alaposan, hiszen róluk maradtak fönn feljegyzések, dokumentumok. Ez azonban nem jelenti, hogy kizárólag ők tekinthetők erősnek. Az emberek 90 százaléka falusi, paraszti környezetben élt, ahol nem létezett a modern értelemben vett „munka vagy család” dilemmája: az asszonyok, lányok csendes névtelenségben tették a dolgukat, súroltak, arattak, szültek és temettek. A szó szoros értelmében húzták az igát.
A Híres nők…című reprezentatív arcképcsarnok nem ezekről a milliókról szól, hanem
félszáz olyan magyar nőről, akiket megérintett a történelem, vagy maguk
alakították azt, Gizella királynétól Blaha Lujzán át Kádár Jánosnéig. A par
excellence erős asszony Szilágyi Erzsébet, akinek egyik fiát lefejezik, de a
másikból kitartó munkával és elképesztő diplomáciai érzékkel királyt farag, nem
is akármilyet. De a meny, Beatrix is kiemelkedően karizmatikus asszony. Miután kiderül,
hogy nem szülhet gyermeket, mindent megtesz azért, hogy Mátyás törvénytelen
fiát a hatalomból kigolyózza. Végül, más eszköze nem lévén, hozzámegy
Ulászlóhoz, és ezzel sikerül megtartania a koronát.
A reformkori nőtábor is jeleskedik: Batthyány Lajos
politikai szerepvállalására például jelentős hatást gyakorol felesége, Zichy Antónia,
aki a maga finom módján sikeresebben közvetít a főrendek és liberális nemesek
közt, mint rátarti arisztokrata férje. Számosan vannak a könyvben olyan
forradalmi lányok, asszonyok is, akiknek valószínűleg még a műveltebb olvasó
sem ismeri a nevét, pedig minden emancipált nő köszönettel tartozhat nekik.
Ilyen Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő, aki az 1870-es években nőként itthon nem járhatott egyetemre, Zürichben szerzett
diplomáját pedig 15 év küzdelem árán sikerült honosíttatnia. (Egy Hugonnai Vilma-díjas fiatal magyar orvosnőről viszont írtam már itt – O. I.).
Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő. Alig ismerjük. (Index.hu alkotás) |
Átjárhatóbb szerepek
– A tradicionális társadalmi és családmodell felbomlásával a
nők és férfiak is elbizonytalanodtak szerepeikben – mondja Ritter Andrea klinikai
szakpszichológus, a Válás- és Változáscentrum munkatársa, akihez számos vezető
beosztású, többdiplomás értelmiségi nő fordul. Olyan nők, akik egyfelől
kimagasló szakmai kompetenciával rendelkeznek, másfelől a tradicionális
szerepeket is szívesen viszik: szeretnek főzni, gondoskodni a családról, egy jó
vacsorával várni a párjukat. A különböző női szerepek közti egyensúly
megtalálása nem mindig egyszerű.
Jellegzetes probléma a párválasztás: még ma is nehézséget okoz,
ha egy nő magas társadalmi státuszú, intelligens, és tudja, mit akar, hiszen a
férfiak jelentős része – éppen bizonytalanabb férfiúi szerepének megerősítése
miatt – jobban kedveli az alárendelődő nőket. Ám a pszichológus szerint már
érzékelhető a változás, egyre inkább elfogadjuk a nemi szerepek határainak
képlékenyebbé válását. Csak idő kérdése, és ki fog alakulni egy dinamikus
egyensúly, ehhez azonban mindenkinek ki kell próbálnia magát a másik oldalon: a
nőknek a tárgyaló-, a férfiaknak a pelenkázóasztalnál. Ezzel együtt Ritter
Andrea úgy véli, a nemek sohasem lesznek egyenlőek, abban az értelemben, hogy
ha azonos szerepeket hasonló arányban visznek is (ami egyelőre illúzió), akkor
is beleviszik tevékenységeikbe a saját nemükre jellemző vonásokat. Másként
vezet céget egy nő, és másként politizál; az ellenkező oldalon pedig másként
készít el egy vacsorát egy férfi, és másmilyen esti mesét mond majd.
Az erős nő korlátai
Felmérések szerint a női vezetők hajlamosabbak a
demokratikus irányításra, szemben a férfi vezetők autoriter stílusával, és
általában kooperatívabban közelítik meg a problémákat, ami sokszor hatékonyabb
a mai gazdasági környezetben, amikor a legtöbb sikeres szervezet modern
csapatként működik. Ennek ellenére a női vezetők elfogadottsága még mindig jelentősen
elmarad a férfiakétól, és sokkal erőteljesebben kell bizonyítaniuk
alkalmasságukat – nem véletlen, hogy arányuk a csúcsvezetők közt alig 7
százalék Magyarországon.
A politikát is jelentősen átformálhatná a markánsabb női
megjelenés (a magyar Parlamentben alig 10 százalék a nők aránya!). Hogy csak
egy példát mondjunk, kutatások szerint a nők kevésbé hajlamosak a korrupcióra,
mert gondolkodásuk nem annyira hatalomközpontú, mint inkább problémaorientált. Az
EU felmérései szerint az a kevés nő, aki mégis a politika vizeire merészkedik,
a kettős mérce miatt magasabb átlagvégzettséggel rendelkezik, több nyelven
beszél, és nagyobb a szakmai tapasztalattal bír, mint az azonos pozícióban levő
férfiak. A nők számára ilyen környezetben különösen nehéz nőnek maradni. Angela
Merkelt akkor is megszólják, ha férfiakat megszégyenítő határozottsággal politizál,
és akkor is, ha mélyen dekoltál. Az viszont egész jó jel, hogy nemrég elkészült
a német kancellár asszony Barbie változata (képünkön jobbra).
Rém(nő)uralom
Ahhoz képest, hogy az emberi civilizáció kezdetét
bizonyíthatóan matriarchális (anyajogú) társadalom jellemezte, meglepő, milyen
archaikus félelem munkál a kollektív férfi-tudattalanban egy esetleges
nődominanciával kapcsolatban. Gondoljunk az ókori amazonokról szóló legendákra.
A kalandozó asszonyok társadalmában – akik állítólag levágták a fél mellüket,
hogy ne zavarja őket az íj felhúzásában – csak nők harcolhattak, uralkodhattak
és tölthettek be minden tisztséget. Az utánpótlás biztosítására férfiakat
csábítottak az erdőbe, a lánygyermekeket felnevelték, a fiúkat megölték, vagy
szolgasorban tartották.
A huszadik századi verziót Robert Merle írta meg a Védett
férfiak (1974) című regényében. Eszerint egy rejtélyes agyvelőgyulladás
következtében sorra kimúlnak a nemzőképes férfiak, és a világ berendezkedik a totális
és brutális nőuralomra. A férfi – amennyiben nem a betegség ellenszerét kutató,
szigorúan védett férfiak egyike – csak úgy maradhat életben, ha kasztráltatja
magát. Meg kell hagyni, ez idő tájt, az 1960-as években, a radikális feministák
meredek akciókkal borzolták a kedélyeket: egy birkát koronáztak királynővé a
Miss America szépségverseny elleni tiltakozásul, és az évszázados elnyomás
szimbólumait, melltartókat, fűzőket, műszempillákat égettek. Azonban a
nőuralom, vagy akár csak egy kis matriarchátus veszélye akkor sem volt realitás
– és ma sem az.
Amazonok görög férfiakkal tárgyalnak |
Orosz Ildikó
Képek forrása: Index (3.)
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése