Mártír a családban – Szenvedélyes szenvedés
Hülyére dolgozza magát. Belebetegszik az idegeskedésbe. A házimunkában csak magára számíthat. Megfájdul a feje a vitától. Le sem hunyta a szemét, feláldozta az életét. És hol van, aki mindezt észreveszi?
A család mártírja korán kel, hogy mindenkinek
elkészítse a reggelijét meg a tízóraiját. Este még titokban felteregeti a
kimosott ruhát. A vállán nyugszik a család összes gondja, a vízvezeték-szerelő
átveri, a fél világ kihasználja. Legalábbis ő így érzi. Állandóan segít,
támogat, magával nem törődik. Szélsőséges esetben csak másokért él. Néha
értelmetlen, már-már mazochista áldozatokat hoz: tea helyett csapvizet iszik, és nem a sarki zöldségesnél, hanem a
város legtávolabbi pontján veszi, onnan cipeli haza a dinnyét. Örökké elégedetlen a sorsával.
![]() |
Szent Ágota mártíromsága: tálcán levágott mellei (Lorenzo Lippi festménye, 1638/1644) |
"Úgy látom magam előtt a gyerekkoromat, mint valami rossz
filmet. Tanulok a szobámban, hallom, hogy hazajön anyám. Nyílik a bejárati
ajtó, cipőkopogás, bemegy a fürdőszobába, és máris jön a panaszáradat: 'Már megint nem raktátok el, megint elromlott, megint kifolyt, nem igaz,
hogy nem lehet, hogy mindent nekem kell.' Teljesen belemerevedett a rabszolgaszerepbe. Elképesztő bűntudatot ébresztett bennem, ha piszkos lett a ruhám – márpedig én állandóan gyurmáztam, dagasztottam a sarat, rajzoltam – mondja V., szobrász. – Apámnak szinte mindig volt valakije. Húsz éve, hogy elváltak, de anyám azóta is mindent áldozatnak tart. Szerinte a barátnői is kihasználják. Tényleg előfordul, de ő szinte keresi az ilyen helyzeteket. Van például egy barátnője, a sarki zöldséges. Olyan szívességeket tesz neki anyám, hogy mérnök létére, nyolc óra munka után, beáll segíteni neki a pult mögé. Aztán elpanaszolja, hogy bezzeg ő még a törött
tojásokat sem kapta meg cserébe, pedig azt úgyis kidobják! Vagy elviszi a
barátnője óráját a zaciba, aztán hosszan ecseteli, milyen megalázó volt a
szituáció. Tökélyre fejlesztette a szerepét, és ezzel szinte mindenkit sikerült
elüldöznie."
Önfeláldozás -- miért is?
A mártír altruisztikus vonásokat mutat, amennyiben saját
szükségleteit mások jólétének rendeli alá. Mégsem érzi jól magát a szerepben.
Az altruizmus önmagában is vitatott jelenség, különféle tudományterületek
képviselői régóta vitatkoznak, létezik-e igazán önzetlen, tiszta formája. A
fogalmat a szociológia atyjának tekintett Comte alkotta meg, az olasz altrui
szóból, melynek jelentése: "a másik".
A viszonzást nem váró jótett, mások segítése minden vallásban erkölcsi kötelesség, elő is írják az önkéntes segítés különböző formáit. Az etikai szempontokon túl érdemes megemlíteni a kategorikus imperativusnál prózaibb biológiai, pszichológiai és szociálpszichológiai megfontolásokat. Az evolúciós magyarázat szerint az altruizmus az állatvilágban is megfigyelhető jelenség. Az élőlények olykor feláldozzák magukat, ha ezzel - hosszú távon - közelebbi rokonaik reprodukciós sikerét vagy fajuk fennmaradását segítik. Egy más elmélet szerint a szelekció az egyednél kisebb egységre, a génekre hat. Dawkins "önző gén" elmélete szerint az altruista gént a vele azonos felépítésű gének túlélése vezérli, és számára érdektelen, ha közben elpusztul a génnek az a példánya, ami történetesen ő maga.
A viszonzást nem váró jótett, mások segítése minden vallásban erkölcsi kötelesség, elő is írják az önkéntes segítés különböző formáit. Az etikai szempontokon túl érdemes megemlíteni a kategorikus imperativusnál prózaibb biológiai, pszichológiai és szociálpszichológiai megfontolásokat. Az evolúciós magyarázat szerint az altruizmus az állatvilágban is megfigyelhető jelenség. Az élőlények olykor feláldozzák magukat, ha ezzel - hosszú távon - közelebbi rokonaik reprodukciós sikerét vagy fajuk fennmaradását segítik. Egy más elmélet szerint a szelekció az egyednél kisebb egységre, a génekre hat. Dawkins "önző gén" elmélete szerint az altruista gént a vele azonos felépítésű gének túlélése vezérli, és számára érdektelen, ha közben elpusztul a génnek az a példánya, ami történetesen ő maga.
A pszichológia számára is kérdés, létezik-e valódi
altruizmus, melyben a saját vágyak, ösztönök kielégítése még eltolt vagy
szublimált formában sem játszik szerepet. Az adás és a máson való segítés
önmagában is valamiféle élvezetet, önjutalmazást jelenthet. Sokszor kiderül,
hogy aki saját magát a háttérbe szorítva segíti egy másik ember boldogulását,
igazából ebbe a másik személybe vetíti saját vágyait, céljait, és tőle reméli
ezek megvalósítását.
Anna Freud Cyrano történetével szemlélteti, hogy az altruizmus legtöbbször az egoizmussal keveredik. A szelleméről és vitézségéről híres francia költő-lovag csúf orra miatt sikertelen a nőknél, ezért nem meri vállalni Roxane iránti szerelmét. Lemond róla egy alkalmasabbnak tartott, jóképű lovag javára, akinek sikerét minden tudásával és tehetségével segíti. Teljesen azonosul vetélytársával, csatában a saját életét nem kímélve védelmezi őt, akibe minden álmát helyezte. A darab csúcspontján azonban, amikor Cyrano Roxane ablaka alatt szaval, egy pillanatra mégis önmagát nyújtja: annyira beleéli magát a szerepébe, hogy elfelejti: a társa nevében mondja a szerelmi vallomást.
Anna Freud Cyrano történetével szemlélteti, hogy az altruizmus legtöbbször az egoizmussal keveredik. A szelleméről és vitézségéről híres francia költő-lovag csúf orra miatt sikertelen a nőknél, ezért nem meri vállalni Roxane iránti szerelmét. Lemond róla egy alkalmasabbnak tartott, jóképű lovag javára, akinek sikerét minden tudásával és tehetségével segíti. Teljesen azonosul vetélytársával, csatában a saját életét nem kímélve védelmezi őt, akibe minden álmát helyezte. A darab csúcspontján azonban, amikor Cyrano Roxane ablaka alatt szaval, egy pillanatra mégis önmagát nyújtja: annyira beleéli magát a szerepébe, hogy elfelejti: a társa nevében mondja a szerelmi vallomást.
Demonstrált lemondás
Az altruista és a mártír olyasmivel azonosul, ami nem
önmaga, egy rajta kívül lévővel, a körülötte lévő másikkal olvad össze, annak
szenteli az életét. Míg a vallási és politikai mártírok egy hitért, eszméért
szenvedtek, haltak vértanúhalált, a család mártírja az otthon oltárán áldozza
fel magát. Mégis, afféle kényszeraltruista ő, aki nem csendben teszi a dolgát,
hanem figyelmet követel. Halk sóhajok vagy hangos edénycsörömpölés kíséretében,
mártír arccal üzeni: vegyétek észre, hogy lemondok, önfeláldozok.

A mártírságnak nincsenek objektív kritériumai. Mindenkivel
előfordul, hogy hosszabb-rövidebb ideig mártírként viselkedik, különösen
sérülékenyebb életszakaszokban és amikor valamiért elégedetlenebb,
bizonytalanabb önmagában. Ez csak akkor válik problémává, ha tartós állapottá,
szereppé merevedik. A mártír állandó bûntudatot kelt a hozzá közel állókban, és
nagyon erős érzelmi függőségi viszonyt alakít ki velük. Általában nem
klasszikus érzelmi zsarolás ez, bár egyes játszmák esetében akár félig-meddig
tudatos is lehet a manipuláció.
"Négyen voltunk testvérek. Anyánk mindig panaszkodott,
milyen hálátlan, rossz gyerekek vagyunk - mondja A., tanár. - Egyszer
kétségbeesésében, hogy milyen rosszak vagyunk, lefeküdt a konyhában a földre és
mozdulatlanná merevedett. Úgy tett, mintha meghalt volna. Iszonyatos érzés
volt, hatéves lehettem ekkor. Később még néhányszor így ijesztett ránk. Miután
ez a módszer már nem működött, a bűntudatkeltés más eszközeihez folyamodott.
Előfordult,
hogy kifejezetten ő követelte ki a bátyám számára apánktól a verést, de közben látványosan
igyekezett kimenteni őt apám karmai közül. Úgyhogy még ekkor is anyánkat
kellett sajnálnunk."
Rabszolgasors
Jellemzően női szerep a mártíré. Ennek a nők szükségszerű önfeláldozási hajlamáról alkotott kollektív mítosz lehet az oka. A nők a szülés
és a szoptatás révén valóban képesek rá, hogy bizonyos életszakaszban
természetes módon teljesen alárendeljék saját igényeiket gyermekükének. Ez
azonban jó esetben átmeneti állapot. A nők önfeláldozásával kapcsolatos
elvárások inkább társadalmi, mint biológiai okokkal magyarázhatók.
A korlátozott érvényesülési lehetőségek idején a nőket gyakran kárpótolta férjük, fiuk, bátyjuk sikere az életben. Többnyire olyan férfit választottak, aki reprezentálta őket, és a hivatás, hírnév, gazdagság terén az ő álmaikat, elvárásaikat is megvalósította, amit a háttérből minden erejükkel segítettek. A nők még ma is hajlamosak lemondani ambícióikról egy hozzájuk közel álló férfi javára, különösen azokon a területeken, ahol nemük miatt a leginkább hátrányos helyzetben érzik magukat.
A korlátozott érvényesülési lehetőségek idején a nőket gyakran kárpótolta férjük, fiuk, bátyjuk sikere az életben. Többnyire olyan férfit választottak, aki reprezentálta őket, és a hivatás, hírnév, gazdagság terén az ő álmaikat, elvárásaikat is megvalósította, amit a háttérből minden erejükkel segítettek. A nők még ma is hajlamosak lemondani ambícióikról egy hozzájuk közel álló férfi javára, különösen azokon a területeken, ahol nemük miatt a leginkább hátrányos helyzetben érzik magukat.
A nőket a mártírszerepre hajlamosítja az a felemás helyzet
is, hogy lehet bár saját karrierjük, ám a házimunka java így
is rájuk marad. A feminizmus hullámai összecsapni látszanak a nők feje felett:
építgethetik karrierjüket, pozícióba kerülhetnek, de nemritkán duplán
dolgoznak kevesebb fizetésért. Felmérések szerint Magyarországon a nők 70
százaléka végez házimunkát minden segítség nélkül, és 60 százalékuk egymaga
látja el a gyermekneveléssel járó teendőket is. A férfiak házimunkával töltött
ideje az elmúlt évtized alatt mindössze napi 10 perccel növekedett. Tegyük hozzá: erről részben
maguk a túlgondoskodó nők is tehetnek, akik gyakran abban a
kényszerképzetben élnek, hogy kizárólag ők birtokolják a mosogatás és a
pelenkázás tudományát. Sokat javíthatna a mártír asszonyok önértékelési
zavarán, ha nőne a háztartásvezetés társadalmi megbecsültsége. Ami nálunk a
rossz szájízű "htb.", az politikailag korrekt nyelven unpaid
labourer (fizetetlen dolgozó).
"Anyám három állásban robotol, és közben úgy
kiszolgálja apámat, mint valami szobalány. Az anyjától ugyanezt látta. Amíg a
nagyapám elfoglalt, kereső ember volt, addig hagyján. Amióta viszont nyugdíjba
ment, nemigen van mentsége rá, hogy jóformán a zokniját sem veszi le maga -
mondja I., dizájner. - Anyám erején felül mindent felvállal, azután kesereg,
hogy milyen fáradt.
Félelmetes, hogy a saját munkáját egyáltalán nem tekinti
értéknek. A nagynéném ott lakik a nagyszüleim közelében, mégis anyám jár a
szüleihez takarítani háromszáz kilométerről, kéthetente. Mindent maga akar
megcsinálni, kifizetni, megoldani, elcipelni. Azt hiszem, emögött valami
nagy-nagy szeretethiány állhat. Ő nagyon melegszívű, és a szülei sosem fogadták
el igazán. Anyám folyamatosan igyekszik rászolgálni mások
szeretetére. Emlékszem, gyerekkoromban a húst látványosan háromfelé vágta, és
mindenkinek rakott a tányérjára, csak ő ette üresen a krumplit. Biztos nem
véletlen, hogy később vegetáriánus lettem. Sajnos újabban én is hajlamos vagyok
az önsajnálatra."
Hangos mártír, csendes mártír
Hangos mártír, csendes mártír
A mártír demonstratív önfeladása gyakran látványos (de nem
feltétlenül tudatos) önsanyargatással, súlyosabb esetben öndestrukcióval
párosulhat. A "hangos mártír" legalább képes arra, hogy kifelé
levezesse belső feszültségét. A "csendes mártír" azonban inkább
magába fojtja indulatait, ezért nála már komolyabb tünetek, pszichoszomatikus
betegségek, depresszió is jelentkezhet. A szakemberek hangsúlyozzák, hogy a
mártírszerep nem kizárólag a nőkre jellemző. Egy férfi éppúgy érezheti magát
örök áldozatnak, aki agyondolgozza magát a munkahelyén, és "még otthon sem
hagyják békén". Az anyák pedig nemcsak a lányaikra, de fiaikra is
áthagyományozhatják a hálátlan szerepet.
A mártírság nem egyszereplős dráma, szükség van hozzá a
környezet "együttműködésére" is. Sosem lesz mártír, akit a többiek
nem fogadnak el annak. Az erős függőségi viszonyok miatt egy családban többen
is belecsúszhatnak a kényszeres önfeláldozásba. Néha egyenesen úgy tűnik: a
mártírt csak egy másik mártír mentheti meg. Valamilyen szinten éretlen, sérült
személyiségre vall, hogy a mártír környezetétől várja sorsa jobbra fordulását,
ahelyett, hogy maga alakítaná úgy az életét, hogy az neki is jó legyen.
Orosz Ildikó
Altruista öngyilkosság
Durkheim francia szociológus a keresztény vértanúságot altruista öngyilkosságnak tartja. Szerinte, noha a keresztény kultúrában az individualizáció magas szintje miatt nem jellemző a közösség érdekében tett önfeláldozás e szélsőséges formája, és bűn az öngyilkosság, a vértanúk mégis öngyilkosságot követnek el. Igaz, nem "klasszikus" módon, hanem közvetetten, azáltal, hogy pontosan tudják, magatartásuknak mi lesz a következménye.
Az iszlámban az individualizáció alacsony foka miatt gyakori az altruista öngyilkosság. Ez esetben is igaz, hogy mártír az, aki magát annak tartja, és akit a környezete is ekként fogad el. Az öngyilkos merénylő az iszlám közösség jelentős részének szemszögéből nézve sahíd, azaz mártír.
Orosz Ildikó
A cikk a Magyar Narancsban jelent meg (2004/44.)
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése