„A fejlődés lehetősége mindenkinek adott” – Interjú Carol S. Dweck pszichológussal
Hogyan dicsérjük,
vagy épp vigasztaljuk gyermekünket úgy, hogy hosszú távon segítsük a
boldogulását? Mit üzennek a helikopterszülők? Milyen a vállalati kudarc
hozzáadott értékkel? A kulcs a szemléletmódban rejlik. Interjú a stanfordi professzorral.
Egy kamasz fiú az
apjával barkácsol, és kiborít egy nagy doboz szöget. "De béna
vagyok!", mondja bocsánatkérően. Mire az apa: "Ilyenkor nem ezt
mondjuk, hanem azt, hogy kiborítottam a szöget, mindjárt összeszedem". Mit
mond ez a könyvéből vett szituáció a fejlődési és a rögzült szemléletmódról?
A fiú ügyetlennek minősíti magát egy apró hiba miatt, de az
apa rávezeti, hogy a hibák a tanulási folyamat természetes velejárói, amelyeket
egyszerűen kijavítunk, és túllépünk rajtuk. Ez a fejlődési szemléletmód egyik
alapja. Ebben a megközelítésben a képességeink – legyen szó intelligenciáról,
művészi vagy éppen barkácsolási készségről – folyamatosan fejleszthetők. Nem
félünk a nehezebb feladatoktól és a kisebb kudarcoktól. Ezzel szemben a rögzült
szemléletmód tévedése, hogy minden képesség fix adottság: van belőle
valamennyink, és kész. Ilyen szemléletmód esetén attól félünk, hogy esetleges
kudarcaink a tehetségünk hiányát bizonyítják, ezért meghátrálunk a nehéz
feladatoktól, nehogy kiderüljön, mégsem vagyunk tökéletesek.
Mi vezette el önt e kétféle szemléletmód elméletének kidolgozásához?
Mindig érdekelt, miért élvezik egyesek a kihívásokat, és tekintik az átmeneti visszaesést természetesnek, míg mások, akik alapból ugyanolyan képességekkel rendelkeznek, rettegnek a nehezebb feladatoktól, és összeomlanak a kudarctól. Az első ezzel kapcsolatos kutatásunkban tízéves gyerekeknek adtunk az életkorukhoz képes nehéz feladatokat. Feltételeztem, hogy különbözőképpen kezelik majd a helyzetet, de arra nem számítottam, hogy egyesek milyen élvezettel vetik bele magukat a munkába. "Imádom a kihívásokat", állapította meg az egyik, egy másik pedig így értékelte a dolgot: "Reméltem, hogy tanulhatok belőle valamit!". Szerettem volna a végére járni, mi motiválja ezeket a gyereket.
A szülők sokat
tehetnek azért, hogy a fejlődési szemléletmód felé tereljék a gyerekeket. Egy másik
példája, amikor egy kislány egy gimnasztikaversenyre készülve mindent megtesz a
győzelemért, mégsem ér el helyezést, amitől rettentő csalódott. Egy szülőnek
nehéz ilyenkor megállnia, hogy ne mondja: "Nekem te voltál a legügyesebb".
Természetes reakció lenne, de érdemes visszatartani, mert
ezzel csak pillanatnyi vigaszt nyújtunk, hosszú távon nem segítjük a gyerek
boldogulását. Mondhatjuk, hogy legközelebb ügyesebb leszel, ez azonban nem
feltétlenül igaz: ha nem gyakorol tovább, ugyan mitől lenne ügyesebb?
Vigasztalhatjuk azzal is, hogy nem voltak igazságosak a bírók. De ezzel csak
azt sugalljuk, hogy a saját kudarcunkért másokat okoljunk. Sok mindent
mondhatunk, amivel nem erősítjük a gyerekben a fejlődési szemléletet. Ebben a konkrét
esetben az apa nagyon jól reagált: elmondta a lányának, hogy nem muszáj
versenyekre járnia, sportolhat csupán a mozgás öröméért is. Ha viszont fontos
neki a verseny, még keményebben kell edzenie, hiszen a többiek is így tesznek.
A lány újult erővel vetette bele magát a munkába, és másfél év múlva szép
eredményeket ért el.
Ősrégi vita, vajon milyen arányban játszik szerepet a sikerben a tehetség
és a szorgalom.
A tehetség létező faktor, és nem
mindenki indul ugyanannyival. De ma már számos kutatás igazolja, hogy kemény
munkával és megfelelő módszerekkel beláthatatlan mértékben fejleszthető. Alfred
Binet azért találta ki az intelligenciateszteket, hogy az alacsonyabb
teljesítményű gyerekeket felzárkóztatás céljából kiszűrje. Nem vitatta az
egyéni különbségeket, de hitt abban, hogy az intelligencia tanulással és
gyakorlással fejleszthető. Sajnos ma sokszor arra használják az IQ-teszteket,
hogy a gyerekeket skatulyákba gyömöszöljék. Holott számtalan példát látunk
arra, amikor a tehetséges gyerek idővel lemorzsolódik a nála szorgalmasabb
kortársaihoz képest. Szülőként tartózkodjunk az olyan dicsérettől, amely a
gyerek adottságait méltatja ("Hogy te milyen okos vagy!", "Ez a
gyerek egy őstehetség!"), mert ezzel azt érjük el, hogy el fogja kerülni
azokat a feladatokat, amelyeket nem tud elsőre megoldani. Ehelyett az
erőfeszítést, a jó tanulási és feladatmegoldási módszereket érdemes értékelni.
Einstein mondta: "Nem vagyok én olyan okos, csak tovább foglalkozom a
problémákkal."
Adódik, hogy a szorgalmáért dicsérjük azt, aki megküzd a jó eredményért.
De hogyan lehet ösztönözni azokat, akik a tehetségük folytán túl könnyen veszik
az akadályokat?
A tehetség legnagyobb csapdája,
hogy azok, akik kezdetben könnyen érnek el sikereket, nem tanulják meg a
kitartás fontosságát és a kudarc kezelését. Természetesen hiba volna egy
gyereket a szorgalmáért dicsérni, ha szemlátomást a kisujját sem kellett
mozdítania a sikerért. Ezért fontos, hogy a tehetséges gyerekeket mindig a képességeikhez mért kihívások elé állítsuk, hogy ők is megdolgozzanak. A
"jó fajta dicséret" nemcsak az erőfeszítést, hanem a stratégiákat, az
új ötleteket és a csapatmunkát is értékeli.
Könnyebb az apáknak
"józanabbul" dicsérni, mint az anyáknak, akiktől a társadalom nagyobb
elfogultságot vár el?
Erre vonatkozóan nincsenek kutatások. Azt viszont
kimutattuk, hogy szülőként hajlamosabbak vagyunk a tanulási folyamatot, a
kitartó próbálkozást dicsérni a fiúgyerekek esetében, mint a lányoknál. Talán
mert a fiúk lassabban érnek, szétszórtabbak, ezért jobban értékeljük az
erőfeszítéseiket. Így a fiúk szocializációjába a kezdetektől jobban beépül a
fejlődési szemléletmód. Fontos, hogy a lányok is kapjanak olyan visszajelzést,
amely ezt erősíti bennük.
névjegy
Carol S. Dweck a Stanford Egyetem professzora, fő kutatási területe a motiváció, a személyiségfejlődés és a szociálpszichológia. 1946-ban született. Nevéhez fűződik a rögzült és a fejlődési szemléletmód elmélete, erről szóló könyve, a Szemléletváltás – A siker új pszichológiája magyarul is olvasható.
Az iskolában többnyire kőkemény százalékok, érdemjegyek minősítik a
teljesítményt. Hogyan lehet ilyen körülmények között a gyengébb eredményűeket
motiválni?
Egy chicagói középiskolában láttam
egyszer, hogy azoknak, akik nem érték el a kívánt szintet, azt írták a
dolgozatukra: "Még nem!" Ez remekül kifejezi, hogy a fejlődés
lehetősége mindenkinek adott. Módot kell biztosítani a javításra, egy-egy
vizsga megismétlésére. Ha az értékelésnél csak rideg kategóriák vannak, akkor apedagógus, a szülő feltétlenül értelmezze a számokat a gyereknek. Mondja el,
hogy "ez nem fejezi ki, mire vagy képes, arról ad pillanatképet, most hol
tartasz". Beszélgessenek arról, mit szeretne tenni a gyerek a fejlődés
értékében, és ebben hogyan tudnak neki segíteni. Fontos, hogy lássa maga előtt
a bejárható utat, ne higgye, hogy azonos szinten marad. Egy kutatásban gyerekek
egy csoportjának úgy tanítottak meg nehéz feladatokat, hogy előtte közösen
elolvastak egy tudományos cikket arról: gyakorlással növelhető az
intelligencia. Ezek a gyerekek sokkal jobb eredményt értek a kísérlet végére,
mint az a csoport, amelyben a képességek és a tanítási módszerek azonosak
voltak, de nem ültették el a gyerekekben a fejlődésbe vetett hitet.
Felnőttként milyen
gyakorlati lépésekkel mozdulhatunk el a fejlődési szemlélet felé?
Minden emberben mindkét szemléletmód megtalálható, csak
különböző arányban. Első körben érdemes megfigyelni, mi hívja elő belőlünk a
rögzült szemléletmódot. Ha ki kell lépnünk a komfortzónánkból, megszólalhat
bennünk a kisördög: "Képtelen vagyok megcsinálni, nem fog sikerülni. Ha
elrontom, hülyét csinálok magamból." Ha hibázunk, azt pusmogja:
"Ugye, megmondtam?! Még nem késő kiszállni". Mások sikerét látva
pedig így okoskodik: "Persze, neki könnyű, hiszen tehetséges." Néhány
hétig figyeljük meg ezt a belső hangot. Aztán egy idő után kezdjünk el vele
vitatkozni a fejlődési szemlélet jegyében: "Igenis, meg tudom csinálni.
Csak az nem hibázik, aki nem próbálkozik." Ha valaki nálunk jobban
teljesít, próbáljuk tőle ellesni, milyen stratégiák állhatnak ennek a
hátterében.
Sok évtizedes rálátása
van a társadalomlélektani folyamatokra. Milyen változásokat érzékel az újabb
generációk szemléletmódjában?
Felnőtt korba lépett az első túlóvott generáció. Amerikában
helikopterszülőnek nevezzük azokat, akik folyamatosan a gyerekük felett
"köröznek", hogy bármikor beavatkozhassanak és eltávolíthassanak
minden akadályt. Ezek a gyerekek nem ismerik a kudarcot, nem tanulják meg
kezelni a nehézségeket. A szülők megírják helyettük a házi feladatot, később az
önéletrajzukat, és képesek betelefonálni a gyerek munkáltatójához, hogy
egyengessék az útját. Az Egyesült Királyságban hóekeszülő néven ismert ez a
jelenség. Ezek a szülők, miközben mindent megtesznek, hogy a gyerekük sikeres
legyen, kimondatlanul is azt kommunikálják felé: "Nem hiszem, hogy képes
volnál egyedül is elboldogulni". Ez a rendkívül káros, rögzült
szemléletmódot erősítő üzenet aláássa a gyerek önbecsülését.
Motivációs elméletét a vállalatirányításra is kiterjesztette. Milyen a
szemléletmódja a jó és sikeres vállalatvezetőnek?
A rögzült szemléletű vezetőt mindennél jobban foglalkoztatja
saját reputációja. Állandóan bizonyítani igyekszik alkalmasságát, és fenyegetve
érzi a magát, ha a cégen belül ambiciózus emberrel találkozik. Fontosabbnak
tartja a pillanatnyi, mint a hosszú távú sikert. Ezzel szemben a jó vezető hisz
abban, hogy a cégen belül minden ember fejlődőképes, és a szervezet bármely
szintjéről érkezhet tudás, ötlet és hozzájárulás. A közelmúltban a Microsoft
vezetője bejelentette, hogy a cég jövőjét kifejezetten a fejlődési szemléletre
alapozzák. Szerinte a jó vezető feladata, hogy az alkalmazottaiból a legtöbbet
hozza ki. A fejlődési szemléletű vezető nem tartja magát tévedhetetlennek.
Rossz döntéseit, tévedéseit elismeri, és tanul belőlük. A Szilícium-völgyben ma
már kifejezetten ünneplik a kudarcokat, mondván: a tévedés "hozzáadott
érték", amely elkerülhetetlen a sikerhez vezető úton.
Kép: Stanford.univ
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése