„Szeretnék ránevetni az életre” – Beszélgetés D. Tóth Kriszta műsorvezetővel
Tizenöt évig politikai és hírműsorok
szerkesztő-riportereként és műsorvezetőként ismertük, Brüsszelben történelmi
pillanatban képviselte hazánkat. Egy ország várta hétről-hétre
Lola-történeteit, amelyekkel vállaltan formálta az anyasággal kapcsolatos
társadalmi elvárásokat. Most a DTK – D. Tóth Kriszta Show háziasszonyaként nem
akar mást, mint érdekes emberekkel beszélgetni, és igényesen szórakoztatni. (Update: A beszélgetés 2012-ben készült, utóbb D. Tóth Kriszta felmondott a Magyar Televíziónál és létrehozta a wmn.hu online magazint.)
Krisztinaként anyakönyvezték, de mindig is Kriszta volt, akár az édesanyja: vagány, elszánt és céltudatos. A MOM Park magazin interjú fotózásának vidám pillanatait videó is őrzi.
Krisztinaként anyakönyvezték, de mindig is Kriszta volt, akár az édesanyja: vagány, elszánt és céltudatos. A MOM Park magazin interjú fotózásának vidám pillanatait videó is őrzi.
Hamar megtaláltad a
hivatásodat, hiszen az angol mellett média szakra jelentkeztél. Pályaválasztás
előtt álló középiskolásként mit tudtál arról, hogy eszik-e vagy isszák a médiát?
D. Tóth Kriszta: Eredetileg nem műsorvezetőnek készültem, hanem újságírónak – nem véletlen, hogy a később adódó képernyős munkáim mellett mindvégig kitartottam riporteri, újságírói feladataim mellett is. Ezt pedig annak köszönhetem, hogy 16 évesen elnyertem egy ösztöndíjat az Egyesült Államokba. Kint töltöttem egy nyarat a keleti parton, egy connecticuti kisvárosban, ahol életem legnagyobb kultúrsokkja ért. 1991-et írtunk, a rendszerváltozás után, kaposvári gimnazistaként, szülők, barátok nélkül egy olyan iskolába kerültem, amit addig csak a tévében láttam. Szerencsémre a legjobb helyen kezdtem ismerkedni a szakmával: a kurzus keretében elvittek bennünket a The New York Times és a The Washington Post szerkesztőségébe, a CBS televízió hírstúdiójába. Megfertőzött ez a hivatás, úgy jöttem haza, hogy tudtam: ez az én utam, és innentől célirányosan készültem.
Fotók: Nánási Pál/MOM Park |
Nagy életmódbeli változást és szakmai lehetőséget jelentett.
Olyan pillanatban mentem ki, amikor hirtelen mindenki Brüsszelre figyelt. Az uniós
csatlakozás után „elődöm”, Nagy Kriszta az egyik EU biztos kommunikációs
csapatában kapott állást, így az MTV tudósító nélkül maradt. Egy hónap alatt
kellett találniuk valakit, aki képes a háttérben riporterkedni, de bejelentkezni
is, beszél nyelvet és dolgozott nemzetközi környezetben. Óriási kihívás volt: minden
lélegzetvétellel szívtam magamba az információkat, esténként úgy mentem haza,
hogy zsongott a fejem az újdonságoktól. Amit a néző a képernyőn lát, az csak a
munka egy kis szelete, sok háttérkutatás van mögötte. Egy mini iroda
vezetőjeként adminisztratív és gyártási feladatokat is elláttam, és ehhez
járult egyfajta reprezentatív szerep. Fantasztikusan izgalmas időszak volt.
Honnan merítettél
erőt ahhoz, hogy egy ilyen nagy feladatnak megfelelj?
Nem úgy mentem ki, hogy én ezt a kisujjamból kirázom. De világ
életemben szerettem és tudtam tanulni, ami valószínűleg pedagógus szüleim öröksége.
Nem az iskolai tanulásra gondolok, hanem az új dolgok befogadására, amikor
valaminek utána kell menni, olvasni. Bíztam benne, hogy ezek a képességeim
segítenek, hogy hamar beletanuljak az új szerepbe.
Lola megszületése
után evidens volt, hogy itt letelepedtek le, és nem a férjed szülőhazájában?
Azt tudtuk, hogy Brüsszelben nem szeretnénk maradni, mert
kisgyerekkel nem ideális környezet. Felmerült Anglia is, de végül Alex mondta
ki, hogy jöjjünk ide: szerette volna megismerni azt a kultúrát és társadalmat,
ahonnan a család egyik fele származik. Én pedig semmi jónak nem vagyok az
elrontója, hiszen hiányoztak a barátaim, a családom, és az a rengeteg szál, ami
ide köt. Szeretünk itt élni, ugyanakkor egy nemzetközi házasságban soha nem lehet
kimondani azt, hogy biztosan örökre itt maradunk. Előfordulhat, hogy egy idő
után a férjemnek elkezdenek hiányozni a gyökerei, és nekem ezt meg kell
értenem.
Amikor belefogtál a
Lola-történetekbe, motoszkált benned olyan szándék, hogy ha már médiaszereplőként
úgyis félig-meddig a nyilvánosság előtt zajlik az életed, akkor legalább te
határozhasd meg a témákat?
Valószínűleg igen, szerettem volna egy kicsit kézben tartani
a dolgokat, nagyobb kontrollt gyakorolni. Addigra már hoztam rossz döntéseket, többször
megégettem magam a bulvársajtóval. Tanultam a saját káromból. Nem vitatom el az
emberek kíváncsiságát a közszereplők élete iránt, én is elolvasom néha a sztárokról
szóló híreket. De amikor megszületett Lola, akinek média értelemben „civil” az
apukája, és ráadásul személyiségét tekintve szemérmesebb, akkor meg kellett
húzni a határokat. Eldöntöttük, hogy nem mutatjuk meg Lola képét a Nők Lapjában,
hogy óvjuk az identitását. Elsőre furcsa volt az olvasóknak, de hamar
elfogadták, mi pedig így tudtunk elszámolni a lelkiismeretünkkel. Utólag jó
döntés volt, hiszen Lola már hat és fél éves, és pontosan látszik, hogy az
édesapjához hasonlóan nem szereplős típus.
A gyereknevelés ügyes-bajos
dolgai mellett több tabunak számító témát megírtál. Néha ugyancsak sistergett
körülötted a levegő…
Sok nőnek adott erőt, hogy le mertem írni, hogyan változik meg
szülés után a női testkép, ez hogyan hat a párkapcsolatra, milyen elvárások
nehezednek a kismamákra a szoptatással kapcsolatban, és hogy bizony egyre több
olyan fiatal nő és férfi létezik, akik úgy döntenek, hogy nem szeretnének
gyereket vállalni, és emiatt senkinek nincs joga ítélkezni felettük. Kaptam
hideget-meleget, amikor visszamentem dolgozni, Lola pedig másfél évesen bölcsődébe
került. De ebbe bele kellett állni: el kellett dönteni, hogy maszatolok és
megpróbálok mindenkinek megfelelni, vagy az igazat mondom. Elhatároztam –
és ebben Molnár Gabi akkori főszerkesztő partner volt –, hogy ezt a sorozatot
csak kíméletlen őszinteséggel lehet írni. Persze kaptam kritikákat, és igencsak
megviselt, amikor feketén-fehéren rossz anyának neveztek. Tudomásul kell venni,
hogy az anyaság olyan feladat, amelyet sokan művelünk, és mindenki
visszaigazolást keres, hogy ahogyan ő csinálja, az úgy jó. Az eltérő megoldások
indulatokat válthatnak ki. A lényeg, hogy elkezdődött egy nagyon érdekes
párbeszéd az olvasókkal, sokat tanultunk egymástól, és nem egyszer én kértem
tőlük tanácsot.
Öt év után mégis befejezted
a sorozatot. Szemérmesebb lettél?
Azt vettem észre, hogy már nem háromszor, hanem
tizenháromszor gondolom meg, hogy leírhatok-e egy mondatot. Egy gyermek
születése, az ezzel járó gondok és örömök egyetemes történések. De ahogy nő a
gyerek, egyre inkább kibontakozik a saját személyisége, és a meséje egyedivé
válik. Egy kislány 5-6 évesen hihetetlen érzelmi fejlődésen megy keresztül,
elkezd befelé gazdagodni, a lelke finomhangolódik. Bekapcsolt az arányérzékem, úgy
éreztem, a történet innentől már nem univerzális, hanem csak Lolára jellemző –
és ezt nem szeretném megosztani a nyilvánossággal.
Tizenöt év után önként
kiléptél a hírműfajból és a szórakoztatás felé fordultál. A DTK Show-ban
könnyedebb, vagányabb oldaladat mutatod meg, ahogy egyszer fogalmaztál „kilépsz
a komfortzónádból”. Könnyen ment?
Dehogyis! Még ma sem megy könnyen. De eltelt fél év, mostanra
megtaláltam a hangomat. A nézők is észrevették, hogy belelazultam a szerepbe, és
a csapat is, amellyel dolgozom, ráállt a megfelelő vágányra. Nekünk nem volt
lehetőségünk a műsor hosszas előkészítésére, mint például az angol vagy amerikai
televíziók induló műsorai esetén – mindent élesben kísérleteztünk ki a
stílustól a világításig. A díszletben akkor dolgoztam először, amikor az első
adást felvettük. Meg kellett tanulnom, mi áll jól nekem és mi nem: például nem
kell úgy tennem, mintha humorista lennék, mint Fábry Sanyi. Én az újságírás
felől érkeztem ebbe a műfajba, őszintén érdekel az, aki velem szemben ül, igazi
kérdéseket teszek fel neki, szeretem megnyitni és olyan dolgokat kihozni belőle,
amelyekről maga sem gondolta, hogy szívesen beszélne. Örülök, ha úgy ér véget a
műsor, hogy pozitív tévés élménnyel gazdagodtunk, hiszen annyi negatív hatás ér
mindenfelől. Nem akarok politizálni, nem akarom megváltani a világot, egyszerűen
szeretnék ránevetni az életre.
Nem sok magyar show woman
példája lebeghetett a szemed előtt, hiszen eddig csak Szulák Andreát láttuk
ilyen szerepben. Voltak külföldi mintáid?
Sok külföldi adást nézek, szeretem például Ellen DeGeneres napi
talkshow-ját, aki szintén azt a vonalat követi, hogy érezzük jól magunkat, és
felejtsük el egy picit a napi gondjainkat. De nem gondolom, hogy bárkit
utánozni kellene: ez a műsor akkor működik jól, ha a műsorvezető egyénisége
tartja össze. Kétségtelen, hogy ma Magyarországon nehéz nőként elfogadtatnom
magam ebben a műfajban. Sokkal keményebben kritizálnak, míg egy férfi
showman-nek soha nem rónák fel, hogy adott esetben mekkora a hasa, addig nekem
a cipőmtől a lábamon át a sminkemig az egész megjelenésem komoly „szakmai
kritika” tárgyát képezi. Nálunk ez nem számít nőies műfajnak, át kell törni egy
falat. De ez engem nem vet vissza, valakinek ezt is meg kell csinálnia!
Orosz Ildikó
A cikk és a fotósorozat a MOM Park magazinban jelent meg (2012. tavasz), a videó a MOM Park weboldalán.
Szöveg: Orosz Ildikó
Fotó: Nánási Pál
Smink: Horacsek Ági
Videó: Madarász Isti
Styling: Záray Kata
Haj: Sándor Anna / Zsidró Szalon
Művészeti vezetés: Novák András / Aevum
D. Tóth Kriszta, divat, életmód, gender, interjú, média, MOM Park, nő, szülés, társadalom
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése