Pataki Ági: Nyitottan a világra – Utam a kifutótól a vörös szőnyegig
Szeptember elején jelent meg a 70-dik születésnapját ünneplő Pataki Ági önéletrajzi könyve, amelynek létrejöttében alkotószerkesztőként közreműködtem.
Megismerhetjük belőle nem mindennapi karrierváltásainak történetét, magánéleti örömeit és kudarcait, beszél a divat és a Kádár-korszak viszonyáról, produceri kihívásokról, gyűjtőszenvedélyéről és a női közösségek erejéről is. Örülök, hogy segíthettem neki felidézni és kötetté rendezni az emlékeit, gondolatait. Lendületes, vagány, profi és elkötelezett nőt ismertem meg benne. És ami a Nyitottan a világra című könyv klasszikusan elegáns borítójából nem jön át, de tanúsíthatom: remek humora van, és nem fél saját magán is alkalmazni!
Sokat elárul a személyiségéről, és egyben a könyv egyik különlegessége, hogy Ági egy füzetbe gyűjti azokat a híres nőktől származó frappáns idézeteket, amelyek elgondolkodtatják vagy egyszerűen csak megnevettetik – Coco Chaneltől kezdve Madonnán át Szabó Magdáig vagy Oprah Winfrey-ig. A könyvéből az is kiderül, miért tetszenek neki ezek a gondolatok, és hogyan vonatkoznak a saját életére.
Orosz Ildikó
*
A könyv megjelentésének alkalmából álljon itt egy régebbi beszélgetésünk, amely még a MOM Park magazinban jelent meg 2011-ben:
Manökenből üzletasszony. Divatkreátorból filmproducer. Belvárosiból
hegylakó. Notórius
szalonnaevőből az egészséges életmód híve. Pataki Ági a
változás és megújulás asszonya.
Keleti stílusban berendezett budai lakásában beszélgettem vele, ahol a
falakon, a polcokon antik üveg és bronz tárgyak sorakoznak, és a
bútorok is távoli kultúrákról mesélnek. A MOM Park magazin fotózásán videó is készült a Pataki Ági–Kovács Gábor producer házaspár otthonában.
Honnan ez a vonzalom
a keleti csecsebecsék iránt?
Pataki Ági: Modellként számos egzotikus helyen megfordultam, többek közt
Japánban. Ott szereztem be az első darabokat, később pedig más országokban, és
itthon is vásároltam hozzá. Először voltak a tárgyak, aztán a bútorok. Érdekes,
hogy amíg nem jártam Japánban, addig teljesen mást gondoltam róla. Nem
értettem, hogyan tudnak ennyire élen járni a divatban, az építészetben. A
helyszínen viszont átéreztem, hogy a régi kultúrából mindez levezethető. Többször
jártam Japánban, és szeretnék visszamenni a családdal. Csakhogy ez hosszú túra,
körülbelül egy hónap lenne. Ennyi időre nagyon nehéz a munkából kiszakadni.
Ráadásul a férjemnek más preferenciái vannak: ő Indiában nevelkedett, oda látogatna el szívesen.
Persze. A tárgyaknak elsősorban az esztétikuma érdekel,
ezért ha eltörik, és értékét veszti, akkor is kijavítom. Sok olyan darabom van,
ami megsínylette a költözéseket. De ragaszkodom hozzájuk, mert mindnek
története van: az orosz kalcedon üvegtojásokat – nem Fabergé! – a moszkvai
útjaimon kezdtem gyűjteni, de a szacumákból is van vagy ötven. A férjem szerint
céllövölde-versenyt rendezhetnénk belőlük. Különösen kedves egy gyönyörű, régi
szobrocska, amit Burmában vettem a piacon, amikor Frei 8 nap alatt a Föld körül
műsorával ott jártunk. Ez volt az utolsó szerzeményem, ami egyben az utazós
korszakom lezárását is jelentette.
Az utazásból
visszavettél, viszont egyre aktívabban sportolsz. Mi vitt rá, hogy negyvenöt
felett egyszer csak „megmozdulj”?
Ahogy az lenni szokott, minden nap feljött rám egy kis súly.
Egyszer egy kirakat előtt sétálva mackós mozgású nénit láttam visszatükröződni.
Megdöbbentem. Barátnőm, Stefanek Gertrúd vívóvilágbajnok is fogyni akart, pedig
rajta nem 15 kiló
volt, hanem 5 gramm .
A férjeinket bevonva kitaláltuk, hogy amelyik házaspár százalékosan több súlyt ad
le két hónap alatt, az meghívja a másikat egy európai hétvégére. Nagyon
eredménycentrikus vagyok, úgyhogy mi nyertünk, ráadásul úgy, hogy a férjem semennyit
nem fogyott! Ekkor kezdtem el futni, és közben megszerettem a mozgást. Ez több
mint tíz éve történt. Most hetente három-négyszer sportolok. Nehezen indulok
neki, de tudom, hogy utána sokkal jobb lesz a közérzetem, és pszichésen is jót
tesz, hogy az egészségem és az életminőségem fenntartása érdekében megtettem,
ami tőlem telik.
Az étkezési
szokásaidon is változtattál?
Szeretek enni, és nem tudok lemondani az édességről, meg a
fagyiról. Azért racionalizáltam az étkezéseimet, elhagytam a szalonnát
reggelire, meg a töltött káposztát éjjel kettőkor, hidegen. De a kulcs a mozgás.
Van egy baráti család, akikkel úgy járunk nyaralni, hogy közben rengeteget
mozgunk. Síelés, futás a tengerparton, fitnesz terem. A férjemmel sokszor
lemegyünk a Balatonra, mert imádunk Tihanyban futni. Ha pedig városba megyünk, akkor
gyalogolunk. A Cannes-i Filmfesztivál idején szándékosan olyan tengerparti szállodát
választunk, ami jó 45 perc sétára van a várostól, és ezt naponta kétszer,
délelőtt és délután is megtesszük.
… és a vörös
szőnyegre való cipő?
Kézben visszük. Mezítláb gyalogolunk, és a városban
felvesszük. Általában dolgozni vagy vetítésre megyünk be, és nagyon jó érzés
egy kiadós séta után elvégezni a teendőinket. Szerencsére a férjem ebben
partner. Nekünk nagyon fontos, hogyan töltjük el az időt a családon belül, és a
barátainkkal: az együttléteinket átszövi az aktivitás.
A divatban visszajön
a 70-es, 80-as évek, a fiatalságod és a modellkorszakod ideje. Hordasz retro
ruhákat nosztalgiából?
Nem! Még ha vágyódnék is rá, nem vehetek fel ilyesmit, mert az
emberek nem azt gondolnák, hogy követem a divatot, hanem hogy „szegény Pataki
Ági, nem vette észre, hogy közben eltelt negyven év”! Van egy stílusom, ami nem
igényel különösebb energiát. A trendeket naprakészen követni rengeteg idő, pénz
és energia, és ez a motiváció belőlem már kiveszett. Húsz évet töltöttem el a
szakmában, ezalatt beleuntam.
Igaz, közben egy barátnőmmel elkezdtünk divatüzleteket csinálni, és ez a része érdekelt is. A 80-as években nagy feladat volt a semmiből létrehozni valamit. Nem volt alapanyag, mindent magunk gyártottunk. Volt egy konfekció műhelyünk, egy bőrdíszműves műhelyünk. Izgalmas időszak volt. A rendszerváltás után, amikor kinyílt a piac, ezt is egy kicsit eluntuk. Ezekkel a kisipari módszerekkel nem lehetett volna megmaradni, növekedni kellett volna, be kellett volna menni a plázákba, de azt már nem vállaltuk.
Igaz, közben egy barátnőmmel elkezdtünk divatüzleteket csinálni, és ez a része érdekelt is. A 80-as években nagy feladat volt a semmiből létrehozni valamit. Nem volt alapanyag, mindent magunk gyártottunk. Volt egy konfekció műhelyünk, egy bőrdíszműves műhelyünk. Izgalmas időszak volt. A rendszerváltás után, amikor kinyílt a piac, ezt is egy kicsit eluntuk. Ezekkel a kisipari módszerekkel nem lehetett volna megmaradni, növekedni kellett volna, be kellett volna menni a plázákba, de azt már nem vállaltuk.
Ha ma lennél pályakezdő,
megint eltöltenél húsz évet modellként?
Biztos, hogy nem. Egyrészt alkatilag sem lennék rá alkalmas:
akkoriban más volt az ideál, és már akkor sem voltam az. Másrészt ma rengeteg
lehetőség van, a határok minden tekintetben nyitottabbak. A 70-es években
modellkedni kicsit olyan volt, mint az 50-es, 60-as években sportolónak lenni:
sokkal többet nyújtott annál, mint amit valójában. Ma modellnek lenni azt
jelenti, hogy modellnek lenni. Akkoriban azt is jelentette, hogy szabadabban
élni, utazni, világot látni. Ez óriási vonzerőt jelentett a számomra – annak
ellenére, hogy eredetileg nem készültem modellnek.
Persze tudtam, hogy minél hosszabb időt töltök el ezen a területen, annál inkább beszűkülnek az egyéb lehetőségeim, hiszen akkor modellkedtem, amikor más felépíti a karrierjét. Ugyanakkor az én esetemben nem okozott problémát a váltás: igaz, nem egyedül, de képes voltam elkezdeni egy vadonatúj szakmát, a filmezést.
Persze tudtam, hogy minél hosszabb időt töltök el ezen a területen, annál inkább beszűkülnek az egyéb lehetőségeim, hiszen akkor modellkedtem, amikor más felépíti a karrierjét. Ugyanakkor az én esetemben nem okozott problémát a váltás: igaz, nem egyedül, de képes voltam elkezdeni egy vadonatúj szakmát, a filmezést.
Producerként
közönségfilmekkel és művészfilmekkel is foglalkozol. Fogyasztóként melyik műfaj
áll hozzád közelebb?
Jobban érdekelnek az art filmek, de ez nem jelenti, hogy egy
jó közönségfilm ne szórakoztatna. A nagy amerikai szuperprodukciók azonban ritkán
érdekelnek. A férjem ezeket is szereti, ezért sokszor külön megyünk moziba: más
típusú filmeket nézünk meg, és utána találkozunk. Én sokszor elmegyek úgy a
Cirkóba, hogy nincs időm megnézni, mit játszanak, de a két terem közül az
egyikben biztosan találok olyat, ami érdekel. A férjem ugyanígy, „vaktában” beül
egy plázába.
Örök ellentét van a
film alkotói és a gyártási oldal közt, hiszen az alkotó mindig többet akar. Diplomatikus
producer vagy?
A producernek az a dolga, hogy megteremtse a feltételeket,
és az adott kereteken belül tartsa a produkciót. Ez mindig nehéz, olyan még nem
volt, hogy az alkotók ne feszegették volna a kereteket! A feszültség
elkerülhetetlen, ám ha a producer elég empatikus és professzionális, akkor
képes a feszültséget olyan szinten tartani, ami még tolerálható. Empátiában a
férjem jobb, iszonyatosan toleráns az alkotókkal. Én szigorúbb vagyok,
kevesebbet engednék: mindig félek, hogy túllépjük a kereteinket.
Most, ebben a
tetszhalott állapotában, vannak a magyar filmnek tartalékai?
A magyar filmet most nagyon támadják, pedig igenis jó
állapotban van. Nem azt mondom, hogy minden filmnek el kellett készülnie – sok a
sallang, amit valószínűleg ki lehetett volna szűrni. De nem lehet mindig 100
százalékosan teljesíteni. Amerikában és a többi, nagy filmiparral rendelkező országban
is rengeteg produkció megy a kukába. Igaz, hogy lehetett volna jobban
szelektálni, és kevesebb filmet készíteni, ugyanakkor azok a rendezők, akik az
utóbbi évtizedben lehetőséget kaptak – Tarr Béla, Mundruczó, Hajdú Szabolcs, Pálfi
György, Kocsis Ági, Fliegauf és sorolhatnám – az európai filmkultúra
szempontjából is értékes filmeket készítettek. A cannes-i, berlini, locarnói
fesztiválszereplésekkel ott vagyunk az élmezőnyben, annak ellenére, hogy egy
ilyen kis piacon, egy ilyen drága műfajban nehéz kiemelkedőt alkotni. Sajnos a
magyar filmmel kapcsolatos jelenlegi kommunikációban nem kap elég hangsúlyt,
hogy az ország méretéhez képest sok kiemelkedő rendezőnk van, akikre vigyáznunk
kellene.
Látom, elérzékenyültél…
Igen... A mi életünkben a játékfilmek jelenleg nem a
megélhetést jelentik (bár úgy lenne, hogy egyszer igen!). Ez nem jelenti, hogy
az Üvegtigris ne volna anyagilag is sikeres vállalkozás. De ha az egészet
nézem, akkor nem egzisztenciális kérdés, hanem olyasmi, ami feltölt és motivál,
amitől úgy érezzük, hogy valami fontosat hozunk létre. Bár nem mi vagyunk az
alkotók, de segítséget nyújtunk, részt veszünk az értékteremtésben, és ez nagyon
jó érzés.
Névjegy
Magyarország egyik első sztármanökenje, a Fabulon arca. A 70-es évek társadalmi viszonyait jól jellemzi, hogy ikonikussá vált fotóit egy végzős képzőművész hallgató készítette vizsgamunkaként – ezeket a Fabulon első körben a modell tudta nélkül vásárolta meg. Húsz évig dolgozott modellként, ezzel párhuzamosan, a 80-as években divatbutikot nyitott a Váci utcában, ahol a saját gyártású Váci 10 márkát árusították. Az 90-es évek elején ismét váltott: bekapcsolódott férje, Kovács Gábor főként reklámfilmes cégének munkájába (Filmpartners), és közösen számos hazai közönségfilmet (Üvegtigris 1-3, Kalandorok) és nemzetközi fesztiváldíjas művészfilmet (Fehér tenyér, Bibliothèque Pascal, Adás) vittek sikerre. Produceri munkájukat idén tavasszal Balázs Béla-díjjal ismerték el. Számos civil és jótékonysági ügy szószólója: részt vesz a Csányi Alapítvány, a segítséggel élők integrációján fáradozó Mosolyország Alapítvány, valamint a Hospice kommunikációs munkájában. Támogatta a Nők a Pályán Egyesület népszavazási kezdeményezését a nők magasabb arányú politikai reprezentációjáért, a fővárosi művészmozik létjogosultságért pedig a Budapesti Art Mozi Egyesület elnökeként állt ki.
Orosz Ildikó
Az interjú és a fotók a MOM Park magazinban jelentek meg (2011. nyár), Filmen innen, fotón túl címmel.Szöveg: Orosz Ildikó
Fotó: Nánási Pál
Videó: Madarász Isti
Smink: Horacsek Ági
Haj: Zsidró Szalon
Styling: Holdampf Linda
Művészeti vezető: Novák András / Aevum
Fotó: Nánási Pál
Videó: Madarász Isti
Smink: Horacsek Ági
Haj: Zsidró Szalon
Styling: Holdampf Linda
Művészeti vezető: Novák András / Aevum
divat, életmód, életrajz, film, interjú, karrier, könyv, könyveim, MOM Park, nő, Pataki Ági, sport, szerkesztéseim, videó
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése