„A tehetséges gyerek nem karikatúra” – Interjú Joan Freeman pszichológussal
Miért tűnnek el a
csodagyerekek felnőtt korra? Hogyan változott a tehetség és a kreativitás
megítélése az elmúlt évtizedekben? Melyek ma a tehetséggondozás fő kérdései? Erről
beszélgettünk a londoni professzorral, aki hazai szakmai szervezetek
meghívására járt Budapesten.
Az utóbbi évtizedekben sokat változott a tehetségről, a kreativitásról való gondolkodásunk. Ha visszatekint a pályája elejére, mi jelentette akkor a legfőbb kihívást?
Joan Freeman: A kultúránként változó, de egyformán makacs sztereotípiák. A
hagyományos európai elképzelés szerint a tehetséges gyermek magányos,
szemüveges, régimódian öltözködő, esetleg hegedülni tudó, hangsúlyozottan fiú,
aki komoly kommunikációs problémákkal küzd, nincsenek barátai és a szüleinek rettentő
nehéz vele. Amerikában a tehetség szintén fiú, de magas, szőke, kék szemű és kiváló
sportoló. Igazi vezéregyéniség, rengeteg barátja van, akik mind rá akarnak
hasonlítani. Megint más országokban a tehetség egyet jelent az átlag feletti memóriával.
Az iszlámban ma is nagy tisztelet övezi az egész Koránt fejből tudókat, ugyanakkor
nem feltétlenül erény a tanultakra való rákérdezés. Mára a nyugati társadalmakban
ezeket a sztereotípiákat jórészt sikerült meghaladni.
Ehhez képest milyen nehézségekkel
kell szembenézni ma a tehetséggondozásban?
Nagy kérdés, mihez kezdjünk azokkal, akik már három évesen olvasnak, egyszerűbb matematikai műveleteket végeznek és hosszan képesek társalogni mindenféléről. Ha a szülők jó anyagi helyzetben vannak, akkor ez nem probléma, egy színvonalas magániskolában a gyerek megkapja a szükséges egyéni figyelmet. Ám ha nincs anyagi fedezet, akkor ezek a gyerekek a normál oktatási rendszerbe bekerülve szörnyen boldogtalanok lesznek.
Ennek áthidalására
szokott felmerülni az osztályugrás, amit az írásai alapján ön nem tart jó
megoldásnak.
Hosszú távú kutatásaink szerint 5-6 éves korban az
osztályugrás viszonylag zökkenőmentes, azonban idővel kiéleződik a korkülönbség
a tehetséges gyerek és a társai közt. Különösen a fiúk önbizalmára lehet
romboló hatással, ha a többieknél sokkal kisebbek, hiszen hogy mást ne mondjak,
rendre alul maradnak a tornaórákon. Ha pedig zuhanyzó is van, akkor egy-két év
korkülönbség valóságos dráma lehet! Általában tehát nem támogatom az osztályugrást,
de ahogy más kérdéseknek, ennek is egyéni megítélés alá kell esnie. Ha a gyerek
magas, fizikailag fejlett és az iskolában semmilyen külön foglalkozás nincs,
akkor előfordulhat, hogy nem marad más lehetőség, mint feljebb léptetni.
Legismertebb
kutatásában negyven éve követi tehetséges és nem tehetséges gyerekek sorsának
alakulását. Mit emelne ki a legfontosabb eredmények közül?
Meglepően egyszerűen hangozhat, de a leglényegesebb, hogy a
tehetséges gyerekek éppen olyan emberi lények, mint a társaik. A legtöbbet
azzal tehetjük, ha nem úgy tekintünk rájuk, mint egy karikatúrára, ha nem
csupán egy túlfejlett agyat vagy virtuóz ujjakat látunk magunk előtt, hanem az egész gyereket, a maga teljességében. Az ő életüket épp úgy befolyásolják a rajtuk
kívül álló események, és ilyenkor mit sem számít a tehetség, kizárólag a személyiségtől
függ, hogyan birkóznak meg a nehéz helyzetekkel.
Hadd mondjak egy megtörtént esetet. Adott két 17 éves, egyformán kiváló képességű fiú, hasonló családi háttérrel. Pontosan három héttel az érettségi előtt mindkettejük apja elköltözik otthonról. Most mondjam azt, hogy ilyet egy szülő nem csinál? Az egyik srác erre úgy reagál: „gyűlölöm az apámat, csak azért is megmutatom, hogy nélküle is végig tudom csinálni!” Háromszoros erővel veti bele magát a tanulásba és egyenesen besétál a legjobb egyetemre. A másik kamasz azonban teljesen összeomlik, sokáig zokog a papája után és mélyen maga alatt teljesít. Sajnos nem ritka, hogy a tehetséges fiúkkal az apák nehezen jönnek ki.
Hadd mondjak egy megtörtént esetet. Adott két 17 éves, egyformán kiváló képességű fiú, hasonló családi háttérrel. Pontosan három héttel az érettségi előtt mindkettejük apja elköltözik otthonról. Most mondjam azt, hogy ilyet egy szülő nem csinál? Az egyik srác erre úgy reagál: „gyűlölöm az apámat, csak azért is megmutatom, hogy nélküle is végig tudom csinálni!” Háromszoros erővel veti bele magát a tanulásba és egyenesen besétál a legjobb egyetemre. A másik kamasz azonban teljesen összeomlik, sokáig zokog a papája után és mélyen maga alatt teljesít. Sajnos nem ritka, hogy a tehetséges fiúkkal az apák nehezen jönnek ki.
Joan Freeman Budapesten vette át a nemzetközi Mensa társaság életműdíját 2015-ben |
Ezen a területen óriási változások zajlanak azokban az
országokban, ahol erőfeszítéseket tesznek az lányokért, például Nagy-Britanniában,
Hollandiában, Ausztráliában. Nálunk létezik a tanfelügyeleti rendszer, amelynek
keretében egyebek mellett azt is vizsgálják, miként viszonyulnak a pedagógusok
a fiúkhoz és a lányokhoz. Arányosan szólítják-e fel őket jelentkezésnél,
kapnak-e a lányok is annyi dicséretet, mint a fiúk, és egyáltalán: hogyan
helyezkednek el az osztályban a gyerekek. Kimutatható ugyanis, hogy ha egy
vegyes osztályban a gyerekek választhatják meg az ülésrendet, akkor sokkal több
fiú kerül középre, ahová több tanári figyelem irányul, míg a lányok inkább a
szélekre húzódnak.
Apróság, de sokat jelent a számonkérés formája. Egyre kevésbé használjuk a kizárólagos, év végi háromórás írásbeli dolgozatokat, amelyek kedveznek a lógósabb fiúknak, akik csak a vizsgákra „gyúrnak”. A folyamatos év közbeni értékelés előnybe hozza a lányokat, akiknek kiegyensúlyozottabb a szorgalma és a teljesítménye. Érdekes, hogy jóllehet a közvélemény úgy tartja, a fiúk természettől fogva tudományos, a lányok pedig humán beállítottságúak, a valóságban azok a 17-18 éves lányok, akik mégis a tudományt választják, kimutathatóan jobban teljesítenek, mint a fiúk. Közismert, hogy ma már a világon mindenütt több nő végez egyetemen, mint férfi, és egyre több nő vállalkozik. Hogy felső vezetői szinteken továbbra is alig találni nőket, nem a képességek, hanem a társadalmi berendezkedés megoldandó kérdése.
Apróság, de sokat jelent a számonkérés formája. Egyre kevésbé használjuk a kizárólagos, év végi háromórás írásbeli dolgozatokat, amelyek kedveznek a lógósabb fiúknak, akik csak a vizsgákra „gyúrnak”. A folyamatos év közbeni értékelés előnybe hozza a lányokat, akiknek kiegyensúlyozottabb a szorgalma és a teljesítménye. Érdekes, hogy jóllehet a közvélemény úgy tartja, a fiúk természettől fogva tudományos, a lányok pedig humán beállítottságúak, a valóságban azok a 17-18 éves lányok, akik mégis a tudományt választják, kimutathatóan jobban teljesítenek, mint a fiúk. Közismert, hogy ma már a világon mindenütt több nő végez egyetemen, mint férfi, és egyre több nő vállalkozik. Hogy felső vezetői szinteken továbbra is alig találni nőket, nem a képességek, hanem a társadalmi berendezkedés megoldandó kérdése.
Mennyire kiszámítható
a tehetségek életpályája? Rengeteg csodagyerek idővel eltűnik az élet
süllyesztőjében.
Lehet valaki sok területen kiemelkedő, azonban minden
borulhat, amikor a formális oktatásból kilép a való világba. Az élet kegyetlen,
van, aki képes küzdeni, mások a könnyebb utat, a konvencionálisabb életpályát
választják. A sikerhez nem csupán tehetség, de rengeteg motiváció, kreativitás és kitartás szükséges. A tehetség
ajándéka című könyvemben is szerepel egy zongorista lány igen tanulságos
története. Egy kis katolikus iskolában figyeltek fel a hangjára, és hét évesen
átíratták egy zenei iskolába, ami megváltoztatta az életét. Ragyogó zongoratehetségnek
bizonyult, megnyerte a BBC rangos, az Év Fiatal Zenésze versenyét. Felvételt
nyert Oxfordba, lett egy komoly párkapcsolata, minden csodálatosan alakult.
Aztán az ismétlődő, fokozott terhelés következtében súlyos kézsérülést
szenvedett. Még megfésülködni sem tudott egyedül. Az orvos azt tanácsolta, örökre
hagyjon fel a zongorázással. Teljes depresszióba zuhant. Felmerült, hogy
változtasson pályát, vállaljon gyerekfelügyeletet. Végül az anyós elvitte egy
csontkovácshoz, akinek sikerült helyreraknia, de így is egy évet kihagyott, ami
a zenei pályán nagyon sok idő. Mégsem nem adta fel! Óriási kitartással
átképezte magát énekessé és ma egy remek csapatban járja a világot.
Említette a
kreativitást. Ez mennyiben előfeltétele vagy mutatója a tehetségnek?
Van a két halmaznak közös metszete, de léteznek a
kreativitásnak sajátos, mérhető jegyei. A kreatív személyiségek általában kevésbé
szabálykövetőek, és egy kreatív gyerek a tanárok szempontjából nagyon idegesítő
tud lenni. Ezek a gyerekek teljesen másképp gondolkodnak, szokatlan válaszaik olykor
butaságnak vagy udvariatlanságnak tűnhetnek. Nem szükségszerű, de gyakori, hogy
a kreatív gyerekek kimondottan rosszul teljesítenek az iskolában, nem ritkán „lógnak” és a társaik közé is nehezen tudnak beilleszkedni.
Ezzel összefügg, hogy
napjainkban egyre több tehetséges és/vagy kreatív, de több-kevesebb társas vagy
magatartási problémával küzdő gyerek kap valamilyen orvosi diagnózist. Aggodalomra
adhat okot, ha ilyen esetekben kizárólag a gyerek gyengébb képességének
"felzárkóztatására" figyelnek, miközben elmarad a másik oldalon
esetleg kiemelkedő képesség kibontakoztatása.
Sajnos igaza van. Egyre többször állítanak fel megfelelő
képzettséggel nem rendelkező személyek, akár óvónők, pedagógusok mindenféle „diagnózist”. Ha egy gyerekre egy laikus ráakasztja a figyelemzavaros
hiperaktivitás vagy az Asperger-szindróma címkét, az visszahat a gyerek
viselkedésére és személyiségére. Pedig gyakran azok, akik a szüleik
jelenlétében vagy az osztályban állandóan izegnek-mozognak, egy kétszemélyes
helyzetben igenis képesek a koncentrált figyelemre és az átlagon felüli
teljesítményre, márpedig ez nem hiperaktivitás. Ha fiatalabb lennék, biztosan
csinálnék erről egy kutatást. A diagnózisok trendje alapvetően Amerikából gyűrűzik
be, de már nálunk is érezhető. Könnyebb egy gyereknek Ritalint (a figyelemzavar kezelésére alkalmazott, az idegrendszerre
ható gyógyszer – O. I.) adni, mit foglalkozni vele.
Ön szerint mi lehetne
a jövő útja a tehetséggondozás, a kreativitás fejlesztése terén?
A kreativitás az első naptól kezdve életünk végéig fejleszthető.
Ehhez már kicsi korban rengeteg biztatásra, a szokatlan megoldások ösztönzésére van szükség. A tehetség nem vész el, de ha sokáig nem használják,
berozsdásodik, a gazdája elveszíti vele a kapcsolatot. Tévedés, hogy „úgyis megtalálja az útját”, lehetőség nélkül a legnagyobb tehetség
is elvész. Manapság a tehetséges gyerekek képzéséről szinte kizárólag felnőttek:
szülők, pedagógusok, szakemberek döntenek. Pedig fontos lenne, hogy maguk a
gyerekek nagyobb felelősséget kapjanak ebben a folyamatban. Persze vannak
unalmas dolgok, amelyeket úgy is meg kell tanulni, de hatékonyabb lenne a
jövőben a képességek kibontakoztatása, ha az érintettek többet foglalkozhatnánk
azzal, ami őket érdekli. A tehetséges gyerekek jó érzékkel tudják, mi a jó nekik,
és ha kedvvel csinálhatnak valamit, akkor valósággal szárnyakat kapnak.
Orosz Ildikó
Joan Freeman Tehetséggondozással és kutatással foglalkozó brit pszichológus professzor. Az Európai Tehetségtanács (European Council for High Ability, ECHA) alapító elnöke, több nemzetközi és brit szakmai szervezet prominens tagja, kitüntetettje. 17 könyv és számos tanulmány szerzője, rendszeresen szólal meg a médiában. Leghíresebb kutatásában 1974 óta követi nyomon 210 tehetséges és nem tehetséges gyermek sorsának alakulását. Erről is szól a közelmúltban magyarul megjelent könyve: A tehetség ajándéka (Gifted Lives).
Az interjú szerkesztett változata a HVG Extra Pszichológia magazinban jelent meg, "Könnyebb egy gyereknek gyógyszert adni, mint foglalkozni vele" címmel (2015/3.)
Kép: joanfreeman.com (1), tehetseg.hu (2)
életmód, gyerek, interjú, iskola, motiváció, nő, pedagógia, pszichológia, tanár, tanulás, tudomány, UK
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése